Pár poznámek před samotnou cestou.
Vždycky jsem miloval odlehlé ostrovy. Svatá Helena je přitom jedním z nejodlehlejších na světě. Prozatím neexistuje letecké spojení, takže jedinou možností, jak navštívít Napoleonův hrob (prázdný), nejstaršího žíjícího živočicha na zemi (seychellskou severní želvu jménem Jonathan) či civilizaci, kde neexistuje mobilní síť, kde všechny telefonní linky jsou čtyřciferné a kde nenajdete bankomat (pro peníze se musí do banky), je cesta lodí. Odlehlejší snad může být jen Tokelau, tam nemají ani tu banku.
Loď RMS Saint Helena, která ostrov obhospodařuje, zásobuje a zajišťuje kontakt se zbytkem planety, jezdí jen na trase Ascensión – St. Helena – Cape Town. Jedno kolečko dá přibližně za měsíc. Z Ascensiónu na Helenu 4 dny, tam přestávka v přístavu a týden do Jižní Afriky. Je to poslední funkční královská poštovní loď na světě, cestování by proto mělo být stylové, v nostalgii umírajícího britského ducha imperialistického. Dál se pluje jen na Tristana, ale na to si vyhradím čas příště. Hlavní zábavou na lodi by mělo být – vedle polykání Kinedrylu – kriket (ten lodní, bez koní) a badminton. No uvidíme.
Plánování cesty
Vše začalo dost impulsivně asi půl roku dopředu. Lze zvolit dvě možné cesty, ze severu z Ascensiónu a z jihu z Kapského města. Vzhledem k tomu, že takovou cestu člověk dělá jen jednou za život (sic! – po dostavění letiště bude loď “decommissioned”, tedy doslouží), tak jedinou vhodnou volbou je celá trasa. Volba padla na leden, protože je to jediné období v roce, kdy loď dělá jedno extra kolečko mezi Helenou a Ascensiónem (tedy pluje na trase CPT – Helena – Asc – Helena – Asc – Helena – CPT). Při tomhle kolečku měla být pauza na ostrově zhruba týdenní, ale nebyl jsem jediný, kdo si toho všiml, a i půl roku předem byly lístky na toto týdenní okno vyprodané, takže na ostrově strávím čas až do příštího regulérního příjezdu lodi, 28 dní.
Stejně jako poštovní loď kromě Heléńanů (kolokviálně “The Saints”) a cargo přepravuje i omezené množství turistů, i britská armáda (RAF) v každém letu na Ascensión rezervuje přibližně 10 míst pro non-military personel, tj. turisty a Saints. Celé to tak vyšlo především asi díky štěstí a náhodě, i když zatím není nic jisté, RAF (Royal Air Force) ještě musí potvrdit samotný let, což se děje zpravidla dva dny před odletem. Letadlo letí z vojenské základny Brize Norton poblíž Oxfordu, kam se budu musit dopravit z Heathrow. Nejzávažnější na plánování tohoto předcestovního přesunu se mi zatím jeví volba oblečení. Bude zřejmě zima, ale letím na jižní polokouli, kde je léto. Mám si vzít kabát jen kvůli tomuto přesunu? Zatím nevím, vítám nápadité návrhy.
Palubní lístky
Cestování lodí má svůj styl! Žádné trapné tisknutí boarding passů apod. doma, zaplatíte si lístek a druhý den Vám kurýr doručí lístky, cestovní doporučení a všemožné serepetičky typu nálepky na zavazadla přímo domů. Vše zabalené v plátěné taštičce.
Itinerář
V neděli 4. ledna do Londýna. Z Ascensiónu se ozvu 5. ledna. Ve středu 7. ledna se jde na loď :)
4. ledna | odlet z RAF Brize Norton |
5.- 6. ledna | Ascension |
7. – 10. ledna | na lodi |
11. ledna – 5. února | Svatá Helena |
6. – 11. února | na lodi |
12. – 15. února | Cape Town, Jižní Afrika |
16. února | do Prahy |